Kano bij avondlicht in Nationaal Park Lauwersmeer
© Marvin Kuhr

Voorbeelden per stap (7-stappenmodel)

Bestemmingsmanagement kent zeven essentiƫle stappen. Hieronder zijn deze stappen schematisch weergegeven en is te zien hoe ze samenhangen met elkaar.

Kleurige Street art in een oud steegje in de stad Groningen.

Stap 1: Analyse

Een grondige analyse is essentieel voor het ontwikkelen van effectief beleid.

Luchtfoto van Zierikzee met laagstaande zon

Stap 2: Ambitie

Op basis van de analyse wordt de ambitie bepaald: de stip op de horizon, ofwel de richting waarin een land, stad of regio zich wil bewegen om het gastvrijheidsdomein duurzaam te laten ontwikkelen.

In een donkere gang valt licht binnen, waardoor we een vrouw naar buiten zien kijken

Stap 3: Ontwikkelkader

Het ontwikkelkader is richtinggevend voor zowel bestemmingsontwikkeling als vraagsturing. Waar de ambitie gaat over de stip op de horizon, gaat het ontwikkelkader in op hoe de bestemming dat wil bereiken.

Kayakken in de natuur, Biesbosch Dordrecht

Stap 4: Bestemmings­ontwikkeling

Het doorontwikkelen van bestaand aanbod en het ontwikkelen van nieuw, aanvullend aanbod, gericht op het aantrekken van de gewenste doelgroep vormt de kern van bestemmingsontwikkeling. Dit is nodig om aan de verwachtingen van gasten te kunnen blijven voldoen en om herhaalbezoek te stimuleren.

Stel lopend door een winkelstraatje in Maastricht

Stap 5: Vraagsturing

Met vraagsturing zorgen we voor graag geziene gasten, die passen bij het karakter van de bestemming.

Vrouw leunt op brugreling en kijkt uit over water waarop boten aangemeerd liggen.

Stap 6: Monitoring

Monitoring (en analyse) geeft sturingsinformatie. Het creëert inzicht in hoe interventies bijdragen aan het realiseren van ambities. Dit kan gaan om verschillende soorten impact: sociaal-maatschappelijk, economisch en ecologisch. En ook van de veranderingen in vraag en aanbod.

Gras met op de achtergrond een man met schep

Stap 7: Organisatie

De organisatie van het proces van bestemmingsmanagement is complex. Dit komt door de vele lagen en partners die een rol spelen. Voor effectief bestemmingsmanagement is daarom afstemming nodig met een groot aantal stakeholders met uiteenlopende belangen op verschillende schaalniveaus.