DMO's en CMO's
Destinatiemarketing- en managementorganisaties (DMO’s) en citymarketingorganisaties (CMO’s) werken samen binnen Destinatie Nederland en spelen een belangrijke rol in het sturen van toerisme. Door middel van strategie, data en samenwerking helpen zij bestemmingen zich duurzaam te ontwikkelen en bezoekers beter te spreiden.DMO's en CMO's
Belangrijke rol voor marketinginspanningen
De sector maakt een beweging door van bestemmingspromotie naar bestemmingsmanagement. In het ideale scenario zijn destinatiemarketingorganisatie (DMO's) en citymarketingorganisaties (CMO's) aangehaakt bij iedere stap in het proces. DMO’s/CMO’s blijven hierbij een belangrijke rol toedichten aan marketinginspanningen, al dan niet met meer aandacht dan voorheen voor waardevol bezoek en de eigen inwoners als belangrijke communicatiedoelgroep.
Data en onderzoek
Hiernaast zijn de DMO’s/CMO’s actief op het vlak van data en onderzoek. Bovendien zien zij een belangrijke taak weggelegd voor relatiemanagement en het aanjagen van productontwikkeling.

Het 7-stappen model
Bestemmingsmanagement kent zeven essentiële stappen. Hier zijn deze stappen schematisch weergegeven en is te zien hoe ze samenhangen met elkaar.

Praktijkvoorbeelden
Praktijkvoorbeelden van alle stappen voor bestemmingsmanagement.